Efterlängtat recept!

Ända sen orre fyllde (var det 30.... :P) år så har receptet på kakan/godiset som bakades efterfrågats. På grund av att jag flyttat runt som en nomad senaste halvåret så har jag och receptet befunnit oss på olika platser mestadels. Nu tänkte jag dock göra er tjänsten att skriva upp allt, tillgängligt för alla gottegrisar!

Favoritkakan (gultenfri)

Botten:
250 g mandelmassa

Fyllning:
125 g smör
3 dl vispgrädde
250 g mörk choklad
250 g ljus choklad
(2 msk rom) <<< Hade inte jag i min version

Gör såhär:
1. Kavla mandelmassan mellan plastfolie så stor att den täcker botten på en form med cirka 21 cm i diameter, med löstagbar kant. Tryck fast i botten, den behöver inte täcka kanterna.

2. Smält smöret på svag värme och tillsätt grädden när smöret är nästintill smält. Låt koka upp och lyft av kastrullen.

3. Bryt ner chokladen i gräddblandningen och låt den smälta. Rör om så att det blir en jämn smet, tillsätt därefter rommen.

4. Häll smeten i formen och kyl i minst fyra timmar. <<< Min variant stod nog ett dygn.

Tadaaaaaa, smarrigt!


Kommentarer
Postat av: fröken u

Nam! Nu kan jag göra en repris på den. Hade glömt bort hur smarrig den var så tack för påminnelsen :)

Postat av: Sandra svarar:

Aah, tänker nästan lite detsamma! :)

2009-08-25 @ 21:34:10
Postat av: orre

Bah, 23 var det nog!



Och tack, nu vet jag vad jag ska göra när jag känner för att fira något :)

2009-09-18 @ 09:34:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback