Mitt 2oo8

Okej.. dags för min sammanfattning av året som gått. Inte meningen att alla ska orka läsa igenom detta, utan mer som en liten nostalgitripp för mig själv. Mina vänner som följt med mig genom året kan dock säkert hitta diverse minnen som både kan skrattas och suckas åt. Det här i alla fall mitt 2oo8.

Januari

Nyår med kusiner och släkt i Linköping och nya året sköts in med mängder av fyrverkerier som
sig bör. Åkte i början av månaden till underbara Paris med min underbara familj. Upplevelser som shopping
i mysiga kvareter och middag på en pittoresk restaurang i Montremarte, "Marilyn Monroe" utanför Moulin Rouge, Nattfotografering vid Sacre Coeur och bestigning av Eiffeltornet och mycket mer gör att jag längtar efter nästa resa
till staden! Här började skolan igen och det var rivstart med 4 kurser som lästes samtidigt.

Februari
Trots tanken att spara varenda möjlig krona till den senare resan till Berlin lyckades jag och förken U
framgångsrikt med att lura oss in på diverse butiker och också ut med diverse fyllda kassar... Någonting vi kommit
fram till är helt ofrånkomligt när det handlar om oss!

Det var också här jag läste retorik vilket förändrat mig mycket som människa och inte bara student. Jag behöver inte
längre stamma och skaka varje gång jag ska tala inför publik, jag fick till och med överösande komplimanger vilket
såklar gjorde mig oerhört glad och stolt.

Det var också här flera stora skolprjekt genomfördes inom varumärkesanalyser och marknadsföring, vissa roligare än andra helt klart men alla har ändå gett mer än vad jag trodde, vilket jag snart skulle få reda på när jag drig ut på praktik.
Jag hamnade på Norrköping Science Park, med uppgiften att självständigt ta fram en marknadsföringsplan för en ny utbildning. Någonting jag helt klart fick sätta tänderna i ordentligt.

Den 27e i denna månad genomfördes ett av mina bästa beslut det här året. Jag flyttade från Fenix till Vattentornet.
Min lägenhet råkade hamna precis ovanför fröken U vilket har innebärt en mer eller mindre etagelägenhet oss emellan.
Trivs helt fantastiskt bra i min fina fina lägenhet och utsikten är säkerligen en av stadens allra bästa. Min inflyttningsfest lär också gå till historien som kanske den mest onyktra fest oss partypinglor emellan med censurerade uppdrag!

Mars
Praktiken på NOSP var i full gång, en viktig erfarenhet för framtiden och slutresultatet är någonting jag
är otroligt stolt över att lilla Sandra faktiskt klarade av. Det var också ett viktigt kvitto på allt man faktiskt
lärt sig under sin tid på utbildningen. Det var här jag också registrerade mig på Match.com och upplevde världen
av nätdejting med allt som hör till. Spännande kan man i alla fall kalla det!

Över påsk var det dags att åka ner till Vimmerby för att spendera tid ihop med familj och syskon och hundpromenader.
Vårpromenader började också tas runt strömmen med systemkameran i högsta hugg.

April

Månaden inleddes med en känslostorm som blev intensiv om än kortvarig.

Praktiken var över och resan till Berlin hägrade. nnan resan var jag dock tvungen att skriva fingrarna av mig i form av en hemtenta och rapporten kring praktiken som gjorts. Jag lyckades med skrivandet och resan var ett faktum!

15 timmars bussresa med diverse löst folk ;) och random "vaggmusik" tog mig och mina vänner ner till Berlin där vi upplevde kultur och konst på bland annat Bauhaus, East Side Gallery och Slottsparken med sin häpnadsväckande arkitektur. Shoppingen inte att förglömma. Alexa vid Alexanderplatz fick ta emot merparten av våra euros och den lilla italienska restaurangen gjorde den godaste pizzan jag ätit hittills. U-bahn åkte vi också som aldrig förr och hann faktiskt avverka i princip hela stadens tunnelbanenät under våra 5 dagar.

Här planerades också min och lillasysters resa till USA för fullt, och även om det blev så att jag aldrig kom iväg under 2008
så betyder det inte att planerna lagts ner!

Maj
Började mitt sommarjobb på Kolmårdens Djurpark. Slutade skolan ovanligt tidigt och började få
sommarkänslor med sena kvällar uppe på vattentornstaket i fröken U:s och vissa ihågkomna andra! ;)
Började också få nya bekantskaper som sitter i, om än i annan form, också idag. Det var en ljus och
hoppfull månad!

Juni
Blev 21 år och den varma soliga dagen spenderades med solande och picknick i folkparken.
Sommarjobbade då och då men på grund av utebliven USA-resa så blev det 14 dagars semester i Norrköping
istället. Åkte till Öland över midsommar och njöt av stränder och sol. Bästa minnet kan vara då jag
och fröken U drog till West Coast Riot och Gbg för världsklassig musik, shopping och massa mys.
Köttkulla förevigades till slut och jag kommer alltid minnas hur sjukt kul vi hade det.

Juli
Jobbet drog igång på allvar och många varma dagar spenderades på bussen ut till Kolmården.
På kvällarna badades det i Bråviken eller tog långa hundpromenader med fröken U och Nicki.
Satt på utebio i folkparken och halvfrös mitt i natten och drog hem min säng genom halva stan med
hjälp av två kompisars starka armar. :P

Augusti
Jobbet fortsatte in i halva måndaden vilket innebar att man tyvärr gick miste om nolle-p
och allt vad fadder och fadderi innebär. Däremot lyckades jag mig nästla mig in på München Hoben för
att dricka ur sejdlar och lyssna på mitt favoritband, Millencolin, för andra (!) gången i år!

En månad av saknad också som kom väldigt plötsligt och lustigt. Jag tror iaf att jag var lycklig
där och då.

September
Den här månaden är som i ett töcken för mig. Det var skola 8-23 ungefär varje dag och
min projektgrupp hängav oss verkligen till vårt kära DESIRE och våra pingviner. Pink Passion kommer
alltid förknippas med hemmagjorda fotostudios, sena layoutkvällar och våra fantastiska studiebesök
vi gjorde i huvudstaden. Det är inte alla som suttit med i både Cafés och Kings redaktionsrum för
möten på en och samma dag! Jag är så otroligt stolt för att vi åstadkom under den här månaden
(och lite till). "Give it to me".

Det var också här arbetet med studenttidningen Magenta tog fart. En erfarenhet jag är glad att
jag tog chansen att få.

En väldigt känslosam månad. Berg-och-dal-bana mest hela tiden och det slog knut
på mig inombords.

Oktober

I början av månaden tog jag och mina närmsta vänner vår packning (min var alldeles för stor...)
och tog lågprisflyg över till Glasgow och vår efterlängtade Alida. Det var en upplevelse full av intryck.
Heltäckningsmatta på badrummen, övertrevliga skottar, urbillig taxi, äcklig whiskey, oförsvarbart bra shopping,
övervakade lägenheter och underbar arkitektur. Jag fick med mig alldeles för mycket materiella saker hem men
min absoluta favorit är spray-art-målningen en streetartist gjorde åt mig utanför katedralen i Edinburgh.
Starbucks chailatte är saknad tills nästa gång vi återförenas!

Under resan studerades det ändå relativt flitigt inför provet i tidskriftsdesign som kom bara ett dygn efter hemkomst.
Jag spikade dock tentan och fick 5a - så jag kan inte vara mer än helnöjd.

Här togs också ett beslut på det personliga planet som jag inte kommer att ångra.

GDKs underbara sittning med brat-tema är icke att förglömma. Det var skumpa och klackar, lösögonfransar och det
jobbades på rätt dialekt... vilket satt i bättre än jag trott! Kompisens oförglömliga dikt har lyst upp höstterminen
ordentligt! Skratt och gråt i kombination.

November
Månaden påbörjades med att åka med syster med familj ner till Vimmerby över en dag för att fira två småsyskon
och få tid för att träffa sin familj. Någonting man inte haft mycket tid för under hösten.

Jag träffade en människa som har kommit att betyda oerhört mycket för mig, på en relativt kort tid. November gick ändå mycket
i de rosa molnens tecken med sms-bombning av aldrig tidigare skådat slag!

En gruppmedlem drog till Japan vilket innebar att skolarbetet intensifierades ytterligare några snäpp. Ett antal besök på Max (för studiernas skull självklart...) gjordes och research och analyser gjordes i större utsträckning än någonsin förr.
Filmprojektet att göra en informationsfilm åt vårt kårhus påbörjades också och fantastiska planer över en stumfilm smiddes. I slutet av månaden kunde också denna film spelas in under två dagar som också de kommer att minnas mycket för allt skratt.

Magenta slutfördes vilket innebar mycket deadlines, korrläsning och en mångd rundor mellan tryckeri och stressad redaktion.

December
Här var det dags för slutspurt inom två stora kurser vilket innebar fotnötter och källhänvisningar
till vansinne samt smärre problem med DVD-bränning. Båda resultaten blev över förväntan och hösten kan sammanfattas som den period jag har lärt mig i princip mest på hela utibldningen även om det inneburit både mycket svett och tårar, en stel kropp och sömnlösa nätter. Redovisningarna gjorde nog oss alla stolta i grupperna och en rapport mer lik ett exjobb lämnades in.

Magenta kom ut ur pressarna och in på universitetet, ett nummer jag är otroligt stolt och glad över att ha varit med
och producerat. Hur vårens produktion blir får vi se.

Dessutom hann jag med att skriva årets sista tenta vilken förhoppningsvis gick vägen.
Redan samma dag åkte jag ner till Vimmerby tillsammans med min familj och lillasysters hitflyttade "American Boy".
Efterföljande väeckor han inneburit julstök och familjemys. Snö fick vi också på julafton - ett minne men får hålla
kärt framöver har jag en känsla av.

Också den här månaden har varit mycket känslofylld och är också det på sin sista dag. Förhoppningsvis kommer jag bara
att bli säkrare och säkrare på framtiden ju mer 2009 fortskrider. Det är någonting att se fram emot.

myspyskväll

Idag har snön fallit över Norpan och jag har varit inne och röjt och städat min otrevliga snuva till trots. Nu ikväll kommer några flickor över för att dricka glögg och fixa lite julgodis med mig. Ska bli trevligt!
Hämtade just hem 101 jullåtar av blandad kvalitet. Några kan man väl lyssna på iaf! =)

Drygt en vecka tills man sitter hos familjen framför granen och njuter av något gott att dricka. Det ska bli jätteskönt. Hoppas lite på att snön kommer tillbaka tills dess. Det gör jag alltid. Att busa med hundarna ute i det vita och åka pulka och larva sig, det vill jag inte missa!

När andra drar på julbord och julfester om vart annat har en student inte mycket mer att göra än att fixa sådant själv. Jag väntar nog ändå in mammas mat och julbak tror jag, undantaget det vi fixar ihop ikväll. Men Jansson, sillen och skinkan får allt vänta några dagar till!

Mistletoe and wine heter låten jag lyssnar på nu. Ja det är väl ungefär det som saknas tycker jag! Och någon att pussa på där under också då! :)



Puss å kram

Ny vecka = ledigt?!

Här har man legat och haft ångest hela söndagskvällen inför måndagen och den fullspäckade sista schemalagda veckan för terminen. Så vaknar man upp till grannens sms som säger att skolan minsann tänker vänta med att börja tills efter lunch idag! :D

Så därför tog jag mig ju naturligtvis upp och satte mig vid datorn! ;)
Nää, det blir nog lite dammsuga faktiskt. Ska få manligt besök :P i eftermiddag och han brukar gå med näsan i golvet han, så då vill man ju inte orsaka nysattacker! Ska bli jättemysigt med lite sällskap, så får han dra med mig ut på promenader också. Mycket uppskattat! :)

I övrigt ser veckan ut som så att jag har två större redovisningar på tisdag och onsdag och tiden utöver dem kommer att gå åt till att förebereda dessa samt att få klart rapporter och liknande. Torsdagen blir eventuellt lite reunion med gamla LiU Design-gruppen med säkerligen rekord när det gäller smeknamn! Hoppas på att det blir av.

Fredagen hoppas jag faktiskt på lite ledigt, men man ska väl aldrig säga aldrig. Och med ledigt menar jag självklart att påbörja plugg inför tentan! :P Japp, en tenta har man lyckats skrapa ihop innan julen kommer. Jag har ingen egentlig koll på hur bra förberedd jag är men jag hoppas på att det går vägen.

Lördagen ser ut att bli blöt, vilket jag också ser fram emot. Det är inte tömning på Trappan för inte! :)

Annars sitter jag mest och slår in julklappar och längtar efter snön och pulkaåkning!! Vad kan man annars längta efter en lååååång termin?

Tänk om....eller..om.

Jag vet inte om jag kan minnas någon annan period i mitt liv där jag funderat och tänkt, vridit och vänt på allting tills jag blir helt matt och trött. Analyserar och ifrågasätter. Undrar och grubblar. För vad är det jag vill? Var är jag på väg? Var hör jag hemma? Hur ska jag ta mig dit och varför känner jag mig så ensam och vilsen.


Det är känslor som jag inte kan dölja. Jag har aldrig kunnat ligga lågt med vad känner om saker och ting oavsett om det är härliga rosa-moln-känslor eller ledsamma och mörka känslor. Jag tror inte på att lägga locket på och ignorera, i vilket fall är det ingenting jag klarar av. Jag har inte begåvats med ett logiskt eller smart tänkande, jag är en känslomänniska – eller snarare ett monster just nu.


Kanske är det så att jag söker trygghet och hemmakänsla i en verklighet där jag inte vet var jag står eller ska ta vägen. Jag letar efter en fristad att kunna andas ut och hämta kraft när jag känner mig slut på både motivation och tro på mig själv.


Personen som myntade att ensam är stark tänkte nog inte på sådana som mig.